گیربکس توربین باد 2 مگاوات

عنوان پروژه

گیربکس توربین باد 2 مگاوات

شرح پروژه

هدف استفاده از گیربکس انتقال توان­های نسبتاً بزرگ، تغییر دور یا گشتاور، تغییر جهت چرخش و یا تغییر زاویه محور چرخش می‌باشد. گیربکس­ ها می‌توانند در ازای کاهش دور، گشتاور را افزایش دهند یا در ازای کاهش گشتاور دور را افزایش دهند. در حالت ایده ­آل حاصلضرب دور در گشتاور در ورودی و خروجی گیربکس ثابت است، اما با توجه به تلفات انرژی در یک دستگاه مکانیکی این حاصلضرب در محور خروجی کمتر خواهد شد.

در توربین بادی برای رساندن سرعت چرخش روتور اصلی به سرعت مورد نیاز ژنراتور از گیربکس افزاینده استفاده می‌شود. در این پروژه گیربکس مورد استفاده از نوع نسبت ثابت است که دارای یک مرحله خورشیدی و یک مرحله شفت موازی که خود شامل دو مرحله می‌باشد، است.
علاوه بر طراحی‌های مکانیکی، برقی، ارتعاشی، حرارتی، و سیالاتی کلیه تجهیزات جانبی و قطعات استاندارد مورد استفاده با در نظر گرفتن پتانسیل داخلی کشور به منظور ساخت و تامین انتخاب شده‌اند.

مشخصات کلی طرح بومی‌سازی شده توربین 2 مگاوات بادی عبارتند از:
 – توان نامی: 2250 کیلووات
 – سرعت ورودی نامی: 17 دور بر دقیقه
 – سرعت خروجی نامی:  1800 دور بر دقیقه
 – دارای یک مرحله خورشیدی و دو مرحله موازی

علاوه بر آن این گیربکس دارای سیستم روانکاری و خنک‌کاری (فیلتر روغن، پمپ مکانیکی و الکتریکی)، هیتر، سنسورهای اندازه‌گیری دما و ارتعاشات، فیلتر هوا و سایر اجزای متعارف گیربکس‌های توربین بادی می‌باشد.

نمونه اجرا شده

استان تهران- 1397- پژوهشکده نیرو وزارت نیرو